Print this page
سازمان استاندارد، صادرات غیرنفتی به هند، چین و روسیه را تسهیل می کند

سازمان استاندارد، صادرات غیرنفتی به هند، چین و روسیه را تسهیل می کند

توسط 08 آبان 1394   ⁄    اخبار خارجی

"نیره پیروزبخت" در حاشیه امضای توافقنامه «شناسایی متقابل» بین مرکز اندازه شناسی استاندارد و مرکز بین المللی اندازه شناسی، در جمع خبرنگاران گفت: مذاکراتی برای همکاری در زمینه استاندارد با چین، هند و روسیه انجام شده است که در آینده نزدیک در قالب تفاهمنامه هایی امضا می شود. این مذاکرات، مبادلات تجاری و صادرات غیرنفتی را بویژه در زمینه ماشین آلات صنعتی و مواد غذایی تسهیل می کند.

پیروزبخت افزود: ایران پیش از این با چین تفاهمنامه ای داشت که اکنون به دنبال بازنگری آنیم؛ زیرا تفاهنامه ایران و چین در شرایطی امضا شده بود که کشورمان تحریم بود و اکنون باید تفاهمنامه تغییر کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: تفاهمنامه با روسیه و هند نیز جدید است.
وی در مورد پذیرش استانداردهای ایران در کشور روسیه گفت: شاخص های این کشور با استانداردهای ما انطباق ندارد که دلیل آن انطباق نیافتن چارچوب های روسیه با استانداردهای اروپاست.
وی افزود: در سفیر رئیس جمهوری روسیه به کشورمان، مذاکرات اولیه انجام شد و اکنون در حال انطباق استانداردها هستیم؛ بر این اساس در روزهای آینده، توافقنامه ایران و روسیه در زمینه استاندارد امضا می شود.
پیروزبخت همچنین از نهایی شدن مذاکرات برای همکاری در زمینه استاندارد با کشور هند خبر داد و گفت: این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده است، اسناد مبادله شده و فقط امضای آنها باقیمانده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد همکاری این سازمان در زمینه واردات تصریح کرد: نکته مهم در بخش صادرات، پذیرش کالای ایران از سوی کشورهای دیگر است اما در زمینه واردات ما با کشورهای مختلف و شرایط متفاوت روبروییم.
وی گفت: در این زمینه نباید موانع غیرفنی مانند تعرفه های گمرکی جلو کار را بگیرد.
پیروزبخت تصریح کرد: در این زمینه شماری از شرکت های بازرسی را تایید صلاحیت کرده ایم که فعالیت خود را در دیگر کشورها گسترش دهند و بازرسی های مرتبط با حوزه استاندارد در کشور مبدا انجام شود؛ به این ترتیب در مبادی ورودی دیگر به بازرسی نیازی نخواهیم داشت.
وی گفت: به طور نمونه درگذشته وقتی می خواستیم استاندارد یک خودرو را تایید کنیم از آنجا که ارتباطی با شرکت های اروپایی نداشتیم استانداردهای اتحادیه اروپا (ایمارک) به دست ما نمی رسید اما اکنون با رفع تحریم ها این ارتباط برقرار شده است و اطلاعات را از مرکزهای مورد تایید در اروپا و کره دریافت می کنیم.
وی تاکید کرد در دوران پسابرجام باید به سوی همکاری های فراملی حرکت کرد؛ از این رو، سازمان استاندارد بر گسترش همکاری با سازمان های بین المللی متمرکز شده است.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در دوران اعمال تحریم ها، گواهی نامه های تایید صلاحیت و اندازه شناسی ما از سوی دیگر کشورها تایید نمی شد اما این شرایط در دوران پساتحریم تغییر می کند.
پیروزبخت یادآوری کرد چندی پیش عضو شدن ایران در سازمان تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه به ثمر رسید.
وی گفت: با عضو شدن ایران در این سازمان، گواهینامه سیستم های مدیریت کیفیت ایران در 32 کشور آسیا و اقیانوسیه پذیرفته می شود..
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امضای سند همکاری مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز بین المللی اندازه شناسی (BIPM) را دومین گام پس از عضو شدن ایران در سازمان تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه دانست که همکاری ها در زمینه اندازه شناسی را گسترش می دهد.
توافقنامه «شناسایی متقابل» بین مرکز اندازه شناسی استاندارد و مرکز بین المللی اندازه شناسی امروز به دست «خسرو معدنی پور» رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران و «مارتین میلتون» رئیس مرکز بین
المللی اندازه شناسی، در سازمان ملی استاندارد ایران امضا شد.
سازمان ملی استاندارد ایران وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) و نظارت بر اجرای آنها و همچنین انجام تحقیقات مربوط را بر عهده دارد.

Additional Info

کلیک: 4551 بار - بروزرسانی در یکشنبه, 02 خرداد 1395 11:05
رای شما
اشتراک :
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

آخرین پست های مدیر سایت

مرتبط ها :