شماره تماس : 88346744-021

لینک های کاربردی :
نشست "توسعه همکاری های اقتصادی کرمان و هند" برگزار شد

نشست "توسعه همکاری های اقتصادی کرمان و هند" برگزار شد

کشور هندوستان ۳۶۸ میلیارد دلار واردات و ۲۷۵ میلیارد دلار صادرات دارد و باید از این تراز تجاری منفی برای توسعه صادرات استان استفاده کرد.

 

 سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی بررسی همکاری های اقتصادی استان کرمان و هندوستان افزود: هند با حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت، کشوری در حال توسعه است و با توجه به اشتراکات مختلف دو کشور باید از این بازار بزرگ برای درآمدزایی بهره برد. رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه متاسفانه کشور ما جزء ۲۰ صادرکننده اول محصولات به هندوستان نیست، اظهار کرد: صادرات ما به این کشور تنها یک میلیارد دلار و واردات ما از هند حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ از ۱۳۰ میلیون دلار واردات پسته هند از ایران، ۷۲ میلیون دلار سهم استان کرمان بود اما در بخش مس و مصنوعات مسی از ۸۲ میلیون دلار واردات هند از ایران، نامی از استان کرمان نیست. طبیب زاده، با اشاره به اینکه در مجموع صادرات استان کرمان به هندوستان ۸۳ میلیون دلار و واردات تنها ۱۴۶ هزار دلار است، بیان کرد: از ۶۸ میلیون دلار میوه وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان تنها یک میلیون دلار است و از ۵۵ میلیون دلار خرمای وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان 8 میلیون و 500 هزار دلار است.
رئیس اتاق کرمان گفت: در بحث گمرکات، حمل و نقل و بانک ها، نابسامانی هایی در تجارت با هند وجود دارد که ۸۰ درصد آن مربوط به داخل کشور است و با حل این چالش ها زمینه توسعه روابط تجاری ایران و هند افراهم می شود. طبیب‌زاده، ادامه داد: ۵ ماه نخست امسال، صادرات استان کرمان به هندوستان ۴۷ میلیون دلار بوده و می‌توان از طریق تحلیل استراتژی ها، ارتباط با تجار ایرانی مقیم هند و ارتباط موثر با رایزن اقتصادی ایران در هندوستان این میزان را افزایش داد. وی افزود: زمینه‌های توسعه تجارت بین ایران و هندوستان در بحث انرژی های تجدید پذیر، مهارت‌آموزی، کشت‌های فراسرزمینی، حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی و صنایع تبدیلی و فرآوری وجود دارد و می توان با ارائه یک برنامه و الگو، اجرای سیاست های مدنظر را پیش برد.
در ادامه این نشست عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان تصریح کرد: سال ۹۹ کشور ما ۶۰ هزار تن خرما به ارزش ۵۵ میلیون دلار به کشور هند صادرات داشته که سهم استان کرمان ۴۱ هزار تن بود اما بخش زیادی از این محصولات از گمرکات سایر استان ها صادر شده‌اند. محمد حسین اکبری، افزود: در حال حاضر تعرفه صادرات خرمای ایران به هندوستان ۲۰ درصد است و می‌توان از ظرفیت سفارتخانه برای کاهش این تعرفه در راستای افزایش صادرات استفاده کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: با توجه به حجم صادرات استان در نیمه دوم سال، مشکلات حوزه حمل و نقل باید برطرف شود. اکبری، بیان کرد: باید صادرات محصولات به هندوستان بر اساس تحقیقات و توجه به سلیقه بازار این کشور انجام شود و برای کسب اطلاعات لازم، اتاق مشترک ایران و هند می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.
علی محبان، مدیر اجرایی دفتر نماندگی اتاق کرمان در جنوب استان نیز با اشاره به تشابه اقلیم جنوب استان کرمان با کشور هندوستان اظهار کرد: در این منطقه از کشور ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن و کشاورزی وجود دارد که می توان با بهره گیری از توان هندی‌ها در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری در راستای افزایش تولید و رونق اقتصادی منطقه از آن بهره گرفت.
در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان کرمان گفت: این استان می تواند نقشی پررنگ تر از سایر استان ها در روابط با هند داشته باشد. ابراهیم جمیلی، افزود: کالاهای ایران و هند رقابتی نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و این یک مزیت مهم برای افزایش تجارت محسوب می شود. وی اظهار کرد: هند به ظرفیت های استراتژیک ایران نیاز دارد اما با وجود تحریم‌ها انتقال پول بین دو کشور با مشکل روبرو شده که می‌توان از طریق تهاتر و ارتباط بین صادرکنندگان و واردکنندگان اثرات این مشکل را کاهش داد و همچنین می توان به تولید مشترک برخی کالاها و محصولات پرداخت. جمیلی، ضمن تقدیر از اتاق کرمان برای برگزاری اولین نشست در دوره جدید فعالیت اتاق مشترک در راستای توسعه روابط ایران و هند، گفت: برای توسعه و تسهیل روابط به دنبال راه‌اندازی اتاق مشترک دو کشور در هندوستان هستیم.
 در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: هند و چین با توجه به جمعیت شان فرصت‌های خوبی برای تعیین استراتژی های بلند مدت اقتصادی هستند. حسین مهرابی، افزود: برای توسعه روابط نیاز به نقشه مدون راه داریم و برای ترسیم سیاست‌ها باید چالش ها، ظرفیت ها و اهداف به درستی مشخص شوند. وی گفت: می‌توان با مشخص کردن تعرفه های ترجیحی برای محصولات استان همچون پسته و خرما زمینه برای افزایش صادرات این محصولات را به کشور هند فراهم کرد. در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی نیز دیدگاه های خود برای توسعه روابط با هندوستان را مطرح کردند.

Additional Info

کلیک: 931 بار - بروزرسانی در یکشنبه, 25 مهر 1400 14:10
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

دیدگاه خود را ارسال نمایید