Print this page
هند به دنبال سرمایه‌گذاری در هندوستان ایران!

هند به دنبال سرمایه‌گذاری در هندوستان ایران!

توسط 07 مرداد 1398   ⁄    اخبار داخلی

هندی‌ها عزم خود را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار جزم کرده‌اند و اخیرا سفیر هند گفته که به دنبال تامین فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری در چابهار هستند.

 

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران به هندوستان ایران معروف است. همان‌قدر که گوادر در پاکستان برای چین مهم است، چابهار ایران برای هند اهمیت دارد. چشم انداز پیش روی بندر چابهار، تخلیه و بارگیری ۸۵ میلیون تن کالا است، البته امروز تنها هشت و نیم میلیون تن کالا تجارت می شود که با افق در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری دارد. بر اساس آمارها، میزان بارگیری و تخلیه کالا در بندر چابهار در یک سال اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما قطعا روند کنونی باید سرعت داده شود. چابهار می‌تواند جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه را با جمعیت دو میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد.

در سوی دیگر، چین در گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده اما نیم نگاهی نیز به چابهار دارد. کریدور اقتصادی چین - پاکستان منطقه سین کیانگ در غرب چین را به بندر گوادر در جنوب پاکستان متصل خواهد کرد و در این مسیر از ایالت محروم بلوچستان و لاهور عبور خواهد نمود. این ارتباط جاده‌ای ضمن آنکه به توسعه پاکستان کمک می‌کند، یک گذرگاه حیاتی برای صادرات چین به خاورمیانه و اروپا خواهد بود.

هند می‌خواهد راه دریایی خود را به بندر چابهار تقویت کند و اخیرا مذاکراتی در خصوص تامین فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری انجام داده است. در روزهای اخیر سفیر هندوستان در ایران، جلسه‌ای با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی داشت. به گفته سفیر هند، تصمیم و همکاری هند با ایران در خصوص بندر چابهار بسیار جدی است و برای تامین مالی تجهیزات مورد قرارداد در حال رایزنی با بانک های فی مابین هستیم.

گدام دارمندرا در روزهای اخیر، جلسه‌ای نیز با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان داشت. سفیر هند از سفر قریب‌الوقوع گروهی از وزارت کشتی‌رانی هند برای شرکت در جلسه همکاری‌های دریایی ایران و هند به تهران خبر  داد.

دارمندرا اظهار کرد: به عنوان سفیر هندوستان می گویم که روابط بین ایران و هند بسیار عمیق و جدی است و ما علاقه زیادی برای ادامه فعالیت در بندر چابهار داریم، ما به تعهداتمان پایبند هستیم و برای ادامه همکاری و پیشرفت قرارداد تمام تلاش خود را به کار می بندیم.

لزوم همکاری شرکت IPGL برای جذب بار سایر کشورها

در این نشست هم‌چنین مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تمامی موارد و جزییات قرارداد فی مابین ایران، هند و افغانستان باید توسط تیم کارشناسی با سطوح پایین تر تنظیم، ارزیابی و برای تهیه سند جامع به مسئولان بالادستی ارسال شود.

بهروز آقایی با تاکید بر این که بازاریابی اپراتور هندی در خصوص تامین و انتقال بار و کالا از طریق بندر چابهار باید در اولویت برنامه ها باشد افزود: در حال حاضر باید از همه توان برای انتقال کالاهای صادراتی و ترانزیتی کشور هندوستان از طریق بندر چابهار استفاده شود.

به گفته وی، با بازاریابی های انجام شده توسط تیم اقتصادی بندر چابهار شاهد رونق ترافیک کالا در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که شفافیت در گفتار و رفتار موجب تسریع و تسهیل در اجرایی سازی بندهای قراردادی می شود اظهار کرد: شرکت IPGL نباید بازاریابی های خود را محدود به هندوستان کند، بلکه باید نسبت به جذب و انتقال بار سایر کشورها به خصوص کشورهای محصور در خشکی نیز اقدام های لازم را انجام دهد.

تفاهم نامه ای موسوم به چابهار سوم خرداد ماه سال ۱۳۹۵بین سه کشور ایران، هند و افغانستان به امضا رسید و در حال حاضر عملیاتی است.

چینی‌ها و افغان‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار با هند رقابت می‌کنند. در ماه‌های اخیر مسوولان چینی برای سرمایه‌گذاری در چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند و سفرهایی نیز به ایران داشته‌اند. چشم بادامی‌ها به توسعه بندر، منطقه آزاد، پتروشیمی و دیگر صنایع چابهار فکر می‌کنند.

بنابراین گزارش، راهکار و کلید تسریع در توسعه بندر چابهار، ایجاد زمینه  و مشوق های قانونی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است، از این رو دولت باید با اتکا به برنامه ششم توسعه نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام کند.

 

منبع: ایسنا

Additional Info

کلیک: 2984 بار -
رای شما
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

آخرین پست های مدیر سایت

مرتبط ها :