Print this page
روپیه هند از کجا آمد؟

روپیه هند از کجا آمد؟

توسط 28 خرداد 1397   ⁄    اخبار خارجی

پول رایج هر کشوری همانند خود آن کشور دارای تاریخچه و سرگذشتی است که برای خود و مردم آن کشور جالب و مورد توجه است.

پول رایج هر کشوری همانند خود آن کشور دارای تاریخچه و سرگذشتی است که برای خود و مردم آن کشور جالب و مورد توجه است.

یکی از کشور‌های پرحاشیه و تاریخی در جهان کشور هند است که حتما سرگذشت پول آن نیز مانند خودش شنیدنی است.

در اینجا قصد داریم تا به این تاریخچه و سرگذشت نگاهی بیاندازد و شما را با این داستان‌ها آشنا کند و امروز به سراغ تاریخچه واحد پول هند یعنی روپیه رفته ایم.


هندوستان یکی از کشور‌های وسیع جهان با تمدنی مربوط به 5000 سال پیش، این روز‌ها مقصد سفر بسیاری از توریست‌های جهان شده است.

در کشور خودمان نیز سفر به این کشور بیش از پیش افزایش یافته و مسافران بیشتری مقصد خود را هندوستان انتخاب می‌کنند.


مناظر طبیعی فوق العاده، آداب و رسوم شگفت انگیز و آثار تاریخی فراوان از جمله عوامل تاثیر گذار در افزایش روز به روز مسافر به این کشور است.

قبل از هر گونه سفر، اطلاع از واحد پولی و چگونگی تبادل پول در هند برای مسافرین علاقه‌مند به هند لازم است، همراه ما باشید.

روپیه یکای پول رسمی هندوستان با علامت ₹ است.

روپیهِ هند به عنوان پول قانونی در کشور‌های همسایه نپال و بوتان پذیرفته شده‌است و این دو کشور پول رایج خود را بر اساس نرخ روپیهِ هند تثبیت کرده‌اند.

تاریخچه روپیه هند سرگذشت سرزمین هند و امپراطوری‌هایی است که بر این کشور حکمرانی کرده‌اند.


ریشه اصلی کلمه روپیه را در زبان سانسکریت با نام «روپیا» (rūpya) به معنی: شکل گرفته، سکه شده، مهر شده، سکه و همچنین با نام «راپیا» (raupya) به معنای نقره می‌شناسند.

تبدیل روپیه هند به دیگر واحد‌های پولی جهان (سپتامبر 2017)

64 روپیه هند 1 دلار آمریکا

76.4 روپیه هند 1 یورو
86.9 روپیه هند 1 پوند انگلستان
52 تومان 1 روپیه هندوستان
سکه تانکا مربوط به دوره عثمانی

در سال 712 بعد از میلاد، عرب‌ها ایالت سند در هند را تصرف کرده و تاثیر فرهنگی و اجتماعی خود را نیز بر این منطقه گذاشتند. در قرن دوازدهم سلسله‌ سلطان‌های عثمانی جایگزین عرب‌ها در این منطقه شدند و هنر‌های آنان را با خوشنویسی اسلامی جایگزین کردند.

واحد پولی جدید «تانکا» (tanka) و کوچک‌ترین واحد آن نیز سکه‌ای به نام «جیتالز» (Jittals) بود. سلطان دهلی تلاش کرد که این سیستم مالی جدید را به صورت استاندارد دربیاورد و در ادامه سکه‌ها نیز از طلا، نقره و مس ساخته می‌شدند.

سال 1562 مصادف با ظهور سلسله مغول و همچنین ایجاد چهارمین سیستم یکپارچه مالی برای تمام امپراطوری شد.

این سیستم مالی جدید به شدت تحت تاثیر پادشاه افغان «شیرشاه سوری» قرار گرفت که روپیه نقره‌ای یا سکه روپیه را معرفی کرده بود.

«راپیای» (ریشه کلمه روپیه) اصلی، سکه‌ای نقره‌ای به وزن 172 دانه غله (معادل 11.34 گرم) بود. این سکه‌ نقره‌ای در دوران مغول‌ها و بعد از آن در امپراطوری بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت.

ضرب سکه در سال 1835 زمینه را برای ایجاد طرحی متحد الشکل در سراسر کشور فراهم کرد. اما در سال 1858 بعد از تسلط کامل امپراطوری بریتانیا بر 100 ایالت هند و متعاقب آن پایان امپراطوری مغول‌ها بود که تصاویر ملی سکه‌ها با تصاویری از پادشاهان بزرگ بریتانیا به نشانه تسلط آن‌ها بر هند، جایگزین گردید.


در سال 1866 همزمان با فروپاشی سیستم مالی، کنترل پول کاغذی نیز به دولت بریتانیا سپرده شد. این وظیفه نیز همچنین به سایر مسولیت‌ها مانند: مسول خزانه‌داری، حسابدار کل و مسول کنترل واحد پول ملی اضافه شد.

در سال 1867 یک سریپول کاغذی با تصاویر ملکه ویکتوریا و به افتخار او منتشر شد و بقیه امپراطور‌ها نیز همین کار را ادامه دادند.


بعد از اینکه هند در سال 1947 استقلال خود را به دست آورد و در سال 1950 تبدیل به یک جمهوری شد، پول کاغذی روپیه مدرن با شکل و شمایل سکه روپیه دوباره به بازار بازگشت. نمادی که برای پول کاغذی انتخاب شد «سرستون شیر آشوکا» بود که با تصویر پادشاه جورج ششم جایگزین گردید.

در سال 1996 اسکناس‌هایی با تصویر مهاتما گاندی معرفی شدند.

بانک هند که یک بانک خصوصی بود در سال 1770 کم ارزش‌ترین اسکناس را با ارزش 10 روپیه و باارزش‌ترین اسکناس را با ارزش ده هزار روپیه معرفی کرد.
رویپه بانک بنگال

اولین چک بانکی باقی‌مانده که توسط بانک بنگال صادر شده به ارزش 250 سکه روپیه به تاریخ سوم سپتامبر 1812 است.


اسکناسی که به یادبود 100 سالگی مهاتما گاندی منتشر شد تنها اسکناس یادبودی است که بانک مرکزی هند آن را صادر کرده است.


تصویر قایق ماهیگیری در پشت اسکناس ده روپیه به مدت 40 سال باقی ماند.


یک طرح مخصوص از اسکناس‌های ده و صد روپیه‌ای در سال 1959 برای زائران هندی خانه خدا جهت خرید و فروش در عربستان، منتشر شد.


بین سال‌های 1917 و 1918 به «سلسله نظام» در حیدرآباد هند امتیاز چاپ واحد پولی مخصوص به خودشان داده شد.


شاهزاده ایالت جامو و کشمیر نیز در سال 1877 اجازه انتشار اسکناس را البته با محدودیت در گردش مالی دریافت کرد.

شاهزادگان ایالات مروی (Morvi) و جانگاجرو (Dhrangadhra) هم در طول جنگ جهانی اول به دلیل کمبود آهن اسکناس‌هایی با نام هاولا (Havala) منتشر کردند.



کمبود آهن در جنگ جهانی دوم سبب شد تا 36 ایالت که اغلب در گجرات، راجستان، سند، بلوچستان و بخش مرکزی هند قرار داشتند، به جای ضرب سکه از پول کاغذی استفاده کنند که بعضی از آن‌ها ارزشی برابر یک «پیسه» (هر روپیه 100 پیسه است) داشتند.

منطقه «گوا» که تحت استعمار پرتغال قرار داشت در ابتدا توسط دپارتمان امور مالی عمومی شروع به انتشار روپیه کرد. در ادامه این کار توسط بانک بین الملل پرتغال صورت می‌گرفت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

Additional Info

کلیک: 3946 بار -
رای شما
برچسب : هند , روپیه
اشتراک :
مدیر سایت

وب سایت رسمی و خبری شورای بازرگانی ایران و هند.
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آدرس info(@)i-iibc.ir در تماس باشید

آخرین پست های مدیر سایت

مرتبط ها :